Hoe het idee is ontstaan!

Het aanbod van webshops is enorm groot en groeit dagelijks. Onderscheidend vermogen is er nauwelijks want de producten zijn veelal hetzelfde en de manier van presenteren varieert ook niet veel meer dan een kleurtje, knopje of plaatje. Wat overblijft is de prijs. Wie de beste prijs heeft die wint. Een race naar de ondergang zou je kunnen stellen. De grote spelers blijven over want die kunnen zowel inkooptechnisch als logistiek uiteindelijk alleen maar de lage prijzen blijven aanbieden. De versmalling van het enorme aanbod hebben we gezien in supermarktland en zal hoogstwaarschijnlijk ook in webwinkelland gaan plaatsgrijpen. Wat we echter helemaal zijn kwijtgeraakt is de ambachtelijke beleving van mensen die met passie werken aan hun producten. Een winkeltje, studio of kleine werkplaats waar een gepassioneerd mens aan het werk is met geurend leer, stoer staal of gesmolten glas. Die tas die we kopen heeft geen verhaal, het cadeautje wat we aan iemand geven heeft geen ziel omdat het door iedereen te kopen is (om maar te zwijgen van het risico dat iemand het al heeft). De andere kant is dat we in Nederland nog een enorm aantal creatievelingen hebben die wel degelijk hele mooie dingen maken. Maar die producten zijn vrijwel nergens te koop. Zo worden deze gouden handen en knappe koppen gedwongen om een normale baan te nemen en hun creativiteit te laten varen. Dit alles heeft mij er toe aangezet om iets moois te gaan doen: Qijk! Het ontsluiten van creativiteit en puur ambacht voor de consument en het bereikbaar maken van het ideaal dat ceatievelingen op termijn kunnen leven van het realiseren van hun droom.